tiistai 5. elokuuta 2014

Driver Handbookista opittua ja hoksattua, osa 1

Nyt kun ajokortin hankintaprosessi on saatu loppuun, on aika kertoa, mitä oikeastaan opin opiskelun aikana. Olin jo ajanut täällä autoa yli neljän kuukauden ajan ennen kuin aloin opiskella, joten totta kai tiesin perusliikennesäännöt. Paria poikkeusta (punaista päin kääntymistä ja 4 way stop-merkkiristeyksessä käyttäytymistä) lukuun ottamatta sillä kuuluisalla maalaisjärjellä oikeasti pärjää liikenteessä ilman mitään sen kummempia opiskeluja. Joitain uusia asioita kuitenkin opin teoria- ja ajokokeeseen valmistautuessani ja lisäksi sain osaan epäilyksistäni varmistuksen. Tässä seuraa lista, ei missään järjestyksessä. Koska asioita on paljon, tämä on osa 1, ja osa 2 seuraa myöhemmin. Käytän termiä Kalifornia, vaikka osa näistä jutuista varmasti pätee myös muualla Amerikassa.

- Siinä missä Suomessa harrastetaan kaikenmaailman kummallisia liikennemerkkejä, joissa erilaisilla ympyröillä ja viivoilla ilmoitetaan ties-mitä rajoituksia vaikka pysähtymiselle ja pysäköinnille, Amerikassa liikennemerkit ovat hyvin helppolukuisia. Yleensä kieltomerkeissä siis lukee, mitä ei saa tehdä. Jos ei saa pysäköidä, kyltissä lukee "No parking". Helppoa. Joitain kuviomerkkejä on, mutta niiden tarkoituksen pystyy helposti päättelemään, koska kuviot ovat selkeitä tai muistuttavat aika paljon suomalaisia liikennemerkkejä.

- Suojateitä ei ole Kaliforniassa aina merkitty, mutta ne ovat silti olemassa! Suomessa on tottunut siihen, että tien saa ylittää vain ja ainoastaan merkityllä suojatiellä ja että valkoiset merkinnät tiessä edustavat sitä turvasatamaa kävelijälle. Täällä suojatien paikka pitää vain tietää. Olenkin välillä ihmetellyt, saanko ylittää tien kävellen, koska suojatietä ei ole mailla eikä halmeilla... Nyt tiedän, että saan.
Kunnolla merkitty suojatie. Tällaisen perinteisen merkintätavan lisäksi suojatie voi olla merkitty pelkillä pitkillä suorilla, kadun leveyssuunnassa lävistävillä viivoilla tai sitten ei millään tavalla.
- Kaliforniassa voi saada alinopeussakon. Liian hitaasti ajamalla saattaa feilata myös sen ajokokeen.

- Ylinopeutta ajaminen on täällä enemmän sääntö kuin poikkeus. Jos motarilla on tilaa, tavallinen vauhti tuntuu olevan 80 mph, vaikka nopeusrajoitus on 65 mph. Kerroinkin tässä postauksessa ihan otsikon nimessäkin, miten meille on kerrottu, että liikenteen mukana kuuluu vain kulkea oli nopeusrajoitus mikä tahansa (tietenkin tämä on kerrottu kärjistäen ja tietynlaisena vitsinä, vaikka kyllä oikea elämä menee täällä juuri näin!). Handbook tekee kuitenkin selväksi, ettei nopeusrajoitusta saa ylittää, ajoivat muut miten tahansa. En tiedä, millaiset käytännöt täällä on ylinopeustilanteissa motareilla, mutta itse olen ainakin todistanut tilannetta, jossa liikenne kulki juuri tuota 80 mph -vauhtia, vaikka joukossa ajoi Highway Patrolin auto, eikä ketään tuntunut kiinnostavan - ei patroolia eikä muita autoilijoita.

- Täällä on monilla kaduilla ns. vasemmalle kääntyvien alue, center left turn lane. Kyseessä on keskellä katua oleva keltaisella rajattu alue, jonne kuuluu ryhmittyä, jos on kääntymässä vasemmalle. Lisäksi alueelle voi ajaa ennen oikeaan liikenteeseen liittymistä silloin, jos kääntyy sivu- tai pihatieltä tai parkkipaikalta vasemmalle.
Tämä kuva on ollut blogissa aikaisemminkin, mutta tässä näkyy hyvin center left turn lane eli tuo alue tuossa keskellä.
Ennen Handbookin opiskelua olen kerran ollut tilanteessa, jossa tuollaista olisi pitänyt käyttää. Myönnän, etten ihan hiffannut, miten kuuluu käyttäytyä. Hämmentävän tuosta mielestäni tekee se, että sitä käytetään molemmista suunnista. Toisin sanoen kaksi autoa voi kohdata toisensa tuolla keskialueella.

- Harva autoilija käyttää täällä vilkkua kääntyessään (oli sitten kääntyvien kaistalla tai ei) tai kaistaa vaihtaessaan. Minua kiinnostikin kovasti, mitä säännöt ja ohjeet sanovat vilkun käytöstä. Ja vilkkua todellakin kuuluisi käyttää aina, kun kääntyy ja kun vaihtaa kaistaa! Tämä vilkun käyttämättömyys muuten tarttuu aika nopeasti... Jos olen kääntyvien kaistalla kymmenen muun auton kanssa, tuntuuhan se vähän dorkalta siinä vilkutella, jos kellään muulla ei ole vilkku päällä.

- Täällä porukka ohittaa oikealta ja vasemmalta miten tahtovat. Olin miettinyt, miten oikealta ohittamiseen suhtaudutaan pienillä kaduilla, joissa on 2 kaistaa per suunta. Mutta oikealta ohittaminen on täällä tosiaan sallittua, jos on vähintään tuo 2 kaistaa/suunta.

- Kun täällä käännytään vasemmalle kohdasta, jossa on vain yksi vasemmalle kääntyvien kaista, on sallittua kääntyä uudella tiellä mille tahansa vapaana olevalle kaistalle. Tämä pätee myös yksisuuntaisille kaduille kääntyessä (myös oikealle kääntyessä), mikä on aika iso ero Suomen sääntöihin verrattuna.

- Kuten jo aiemmin olen ohimennen maininnut, autoissa ei tarvitse pitää etuvaloja päällä päivällä. Etuvalot tulee kytkeä päälle viimeistään 30 minuuttia auringonlaskun jälkeen, eikä niitä saa sulkea ennen kuin 30 minuuttia ennen auringonnousua. Mikäli päivällä sataa tai on huono näkyvyys, valot tulee totta kai laittaa päälle.

6 kommenttia:

  1. Hm, nuo turn lanet menivät ilmeisesti Georgiassa vähän eri tavalla. (Siellä niitä kutsuttiin pelkästään turn laneiksi.) Siellä sanottiin, että niitä nimenomaan ei saisi käyttää sivutieltä vasemmalle kääntyessä. Minä ja moni muu käytimme niitä silti, jos liikennettä oli paljon.

    Osavaltiokohtaisia erojahan todellakin on, mikä musta on todella häiritsevää osavaltioiden lävitse ajaessa. Mistä minun kuuluisi tietää, mitä sääntöjä jossain Wyomingissa on? Joitain sääntöjä olen sentään nähnyt kirjoitetun isoin kyltein tien reunaan - siis sellaisin metrihirviökyltein, joissa tekstiä riittää ja jonka lukemiseen menee kaikki keskittyminen, kun pitäisi keskittyä ajamaan. Georgiassa esimerkiksi pysähtyneiden poliisien ohittamissäännöistä ilmoitettiin näin (= jätä yksi kaista väliä jos mahdollista, muuten hidasta merkittävästi). Onko siellä erikseen säännelty pysähtyneiden poliisien ohittelusta?

    Mä kirjoitin taannoin blogiin noista säännöistä tänne: http://globecalledhome.fi/2012/06/georgian-osavaltion-ajokortti/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oho, toihan on sitten ihan kohtalainenkin ero osavaltioiden välillä toi center left turn lanen käyttö. Tosin jos sitä siellä teilläkin kuitenkin käytetään noin, niin ehkä ei sitten... :) Täällä sen käyttö sieltä sivutieltä tullessa ei ole kyllä ihan niin pakollinen juttu kuin vasemmalle kääntyessä sieltä päätieltä, mutta sallittua ja suositeltavaa siis on.

      Mun mielestä ohjeisiin oli kirjattu, että aina kun lähestyy paikallaan olevaa emergency vehiclea, hinausautoa tai CalTransin (julkisen liikenteen) autoa, niin pitäisi jättää yksi kaista väliin, jos turvallisista, tai sitten hidastaa paljon. Eli kait poliisiauto menee tuohon emergency vehicle -kategoriaan.

      Oon joskus aiemmin lukenutkin ton sun postauksen, mutta luinpa uudestaan! Eroja näköjään tosiaan on, esim. nopeusrajoituksissa. Ei siis ihme, että porukka ajaa täällä miten sattuu, jos liikennesäännötkin eroavat toisistaan. :D

      Poista
  2. Eric muuten kertoi mulle että tuo esim.85 ajaminen 60 alueella on ns. "unwritten law". Tai siis ei se, että ylinopeutta kuuluu ajaa vaan että jos liikenne etenee tuota vauhtia on sinunkin liikuttava, koska muuten olet vaaraksi muille. Aika outoa kyllä :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jep, eli juurikin se "nopeusrajoitus on se, että kuljet liikenteen mukana" -juttu, jonka miehen työkaveri on meille opettanut. Hyvä tietää, että muutkin siis sanovat näin! :) Käytännössä tosin tarkoittaa juuri sitä ylinopeuden ajamista, mikä on kyllä tosiaan outoa...

      Poista
  3. Yksi omituisuuksista on ainakin NC:ssa se, etta autossa taytyy pitaa mukana valkoista kangaspalaa - jos auto rikkoutuu ja se jaa tienvarteen, niin ovenkahvaan tai vastaavaan taytyy tama kangaspala kiinnittaa.
    Olen myos kerran saanut ajo-ohjeet, jossa kaskettiin kaantymaan 'jug handle':sta - en heti huomannut, mutta risteys tosiaan naytti ihan kannun kahvalta !

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hmm, mielenkiintoista. Mikähän sen tarkoitus on? Sellaisen valkoisen kangaspalan nyt ei olettaisi näkyvän kauhean hyvin tai kauas.

      Ihmeellisen mallisia risteyksiä täälläkin on. En ole kyllä koskaan kuullut jug handle -termiä risteyksestä. :)

      Poista