torstai 7. elokuuta 2014

Driver Handbookista opittua ja hoksattua, osa 2

Lista ajokortin hankintaprosessissa oppimistani tai lopullisesti hoksaamistani asioista jatkuu tässä. Jostain syystä tästä osasta tuli huomattavasti pidempi kuin ykkösosasta, mutten jaksa tehdä enää kolmatta erillistä osaa. :) En tosiaan tiedä muiden osavaltioiden säännöistä, joten ei kannata vetää näistä mitään päätelmiä Kalifornian ulkopuolelle.

- Aiemmin kirjoitin, että jos risteyksessä ei ole liikennevaloja, siinä on aina stop-merkit. Aina-sana on vaarallinen, eikä sitä pitäisi käyttää. Tietenkin kalifornialaisilla on ohjeistus siihen, miten toimitaan, jos ei ole stop-merkkiä, väistämiskolmiota tai valoja: Autoilijan tulee väistää kaikkea liikennettä, joka on jo risteyksessä tai joka on juuri tulossa risteykseen sekä niitä, jotka saapuvat risteykseen ennen itseä. Jos sattumoisin saavutaan täysin samaan aikaan (vaikka samasta suunnasta, vierekkäisillä kaistoilla), oikean puolimmainen saa mennä ensin. Jotenkin hiukan sekavaa, vaikka sama käytäntöhän tuo on kuin niiden stop-merkkienkin kanssa. Ja oikeasti lähes aina (:D) jommassakummassa risteävässä tiessä on stop-merkit tai väistämiskolmio. En ole vielä kertaakaan kohdannut paikkaa, jossa ei olisi mitään merkkiä tai valoja. Ehkä jossain asuinlähiössä on näitä paikkoja? Tai jossain, jossa on vähemmän liikennettä kuin Piilaaksossa?

- Se stop-merkki oikeasti tarkoittaa täyttä stoppia niin kuin Suomessakin, vaikka ns. California rolling stop -tapa (=rullaillaan hitaasti ohi) onkin ihan arkipäivää täällä. Itse pysähdyn kunnolla, mutta aina joskus välillä joku risteykseen saapunut päättää olla pysähtymättä kunnolla ja välittämättä väistämissäännöistä ja tunkee eteenpäin väärällä vuorolla, koska ilmeisesti ei ehdi pysähtyä eikä jaksa odottaa sitä yhtä sekuntia pidempään...

- Kapeilla vuoristoteillä alaspäin ajava on väistämisvelvollinen ylöspäin ajavaan nähden, jos tiellä ei mahdu kohtaamaan normaalisti. Vuoristoteillä kuuluu myös tööttäillä, jos ei näe vähintään 200 jalkaa (noin 60 metriä) eteenpäin. Voin sanoa, etten ole toistaiseksi nähnyt enkä kuullut kenenkään tööttäilevän, vaikka usein vuoristoteillä näkee eteenpäin ennen seuraavaa kurvia ehkä noin 10 metrin verran.
Tässä kohtaa vuoristotietä näkyvyys oli hyvä, eikä olisi tarvinnut tööttäillä. 
- U-käännökset ovat täällä paitsi sallittuja, myös usein välttämättömiä. Kun sama tie menee kymmenien kilometrien pituisesti useiden kaupunkien lävitse ja kun oma päämäärä on toisella puolella tietä, U-käännös on pakko tehdä. Joissakin paikoissa U-käännös on kuitenkin kielletty, ja nämä paikat olikin hyvä oppia. Esimerkiksi palolaitoksen edessä ei saa tehdä U-käännöstä. Tosin usein, jos U-käännöstä ei saa tehdä, paikalla on kieltokyltti. Ja jostain syystä minun järkeni ainakin kertoi jo ilman opiskeluakin, ettei U-käännöstä saa tehdä vaikkapa yksisuuntaisella kadulla tai ajamalla sellaisen keskijakajan ylitse.

- Koulujen lähellä voi olla eri nopeusrajoitus silloin, jos lapsia on näkyvillä, kuin silloin, kun lapsia ei ole. Yritä siinä sitten kuikuilla, näkyykö lapsia.

- Turvavälejä täällä ei harrasteta, ja olenkin usein miettinyt, mitä näille opetetaan turvaväleistä vai opetetaanko mitään. Handbook suosittaa käyttämään kolmen sekunnin sääntöä (one-thousand-one, two-thousand-one, three-thousand-one), mutta ilmeisesti ihmiset täällä eivät jaksa tai osaa laskea liikenteessä. Jos itse yrittää pitää turvaväliä motarilla (niin kuin mielestäni kannattaisi pitää, jos se nopeus on sen 65-85 mph!), väliin tunkee yleensä vähintään kaksi autoa kaistaa vaihtamalla. Mutta tokihan sen näissä liikennemäärissä ymmärtää, ettei turvavälien ylläpitäminen ole kovin haluttua, helppoa tai edes mahdollista... Ja myönnän itse yrittäneeni motarilla kolmen sekunnin sääntöä, mutta väli tuntui typerän pitkältä tällaisessa liikenteessä.

Toisen auton perässä kiinni ajaminen on siis normaalia täällä, myös niissä motarinopeuksissa. Tähän tapaan viitataan termillä tailgating, ja Handbook kieltää olemasta tailgater.
Mies yritti ylläpitää turvaväliä San Franciscoa lähestyttäessä. Nuo edessä olevat sen sijaan eivät yrittäneet...
Lane splitting on Kaliforniassa sallittua moottoripyöräilijöille. Eli motoristi saa ajaa auton rinnalla tai kahden auton ja kahden kaistan välissä. Kätevää, mutta myös pelottavaa, koska en käsitä, miten kukaan voi nähdä sellaisesta elämää suuremmasta maasturista mitään pieniä moottoripyöräilijöitä, etenkään jos ei edes käänny katsomaan...

- Porukka käyttää täällä aika usein hätävilkkuja, esimerkiksi silloin, jos on pysähtyneenä odottamaan jotakuta kyytiin tien reunassa. Valitettavasti siihen, milloin hätävilkkuja saa käyttää, ei löytynyt vastausta Handbookista. Mutta selkeästi niitä käytetään koko ajan.

- Olin ihmetellyt, miksi joidenkin isojen autojen puskurissa on kyltti "This car stops at every railroad crossing". Nyt tiedän lain velvoittavan mm. bussien ja vaarallisia aineita kuljettavien rekkojen pysähtyvän ennen tasoristeystä. Tosin ihmettelen ehkä edelleen sitä, miksi asiasta täytyy mainita kyltillä... Joissakin takseissa ja busseissa näkyy myös kylttejä "This vehicle makes frequent stops". Amerikkalaiset ja heidän varoituskylttinsä, ei kai pitäisi ihmetellä.

- Turvavöiden käyttö on pakollista Kaliforniassa sekä etu- että takapenkillä ja kaikilla matkustajilla (paitsi sen ikäisillä ja kokoisilla lapsilla, joiden täytyy istua turvaistuimessa). Joissakin osavaltioissa turvavyöt eivät käsittääkseni ole pakollisia, mutta Kaliforniassa hiukan holhotaan.
101-motari Ikean kattoparkkipaikalta kuvattuna.
- Monet käyttävät täällä kännykkää ajaessaan. Kännykän käyttö ilman hands-freeta on kuitenkin kielletty. Alle 18-vuotiaat eivät saa käyttää kännykkää edes hands-freen kanssa. Alaikäiset saavat koskea kännykkään vain ja ainoastaan, jos heidän tarvitsee soittaa poliisille, palolaitokselle tai terveydenhuoltoon tai muussa vastaavassa hätätilanteessa. Myös näiden kännykkäsääntöjen suhteen osavaltiot eroavat toisistaan.

- Kirjoitinkin edellisviikolla jo vähän Kalifornian tiukoista tupakointisäädöksistä. Täällä on laitonta tupakoida omassa autossa, jos kyydissä on alaikäinen.

- Myös alkoholijuomien pitämistä autossa säädellään: Autossa matkustamossa ei saa kuljettaa alkoholia muuta kuin suljettussa ja edelleen sinetöidyssä pullossa. Takaluukussa saa olla jo avattu pullo. Saa antaa siis hyvästit ajatukselle road tripistä, jossa kyydissä oleva voisi vähän rennosti naukkailla olutta samalla. ;D

- Sellaisia irtoheijastamia täällä ei ilmeisesti tunneta, vaikka iltaisin ja öisin on pimeää. Kävelijöille suositellaan värillisiä vaatteita tai heijastinliiviä.

- Täällä näkyy aina välillä "It's the law!"-iskulausekylttejä. "Fasten your seat belt - it's the law!" "Yield for pedestrians - it's the law!" Naureskelimme, miltä vastaava näyttäisi Suomessa: Päästä kävelijä suojatien yli - laki käskee niin!
Meidän menopeli, jolla näitä opittuja asioita toteutetaan käytännössä.
- Auton ikkunasta ei saa heitellä roskia. Roskaamisesta saa monessa paikassa $1000 sakon! Usein luontoalueiden lähellä näkyykin varoituskylttejä tästä. Jos heittää autosta roskan ja jää kiinni, merkintä pysyy DMV:n ylläpitämässä omassa driving recordissa. Lisäksi joutuu noukkimaan heittämänsä roskan ylös.

- Myös eläinten dumppaamisesta tien varteen voi saada $1000 sakon tai 6 kuukauden vankeusrangaistuksen tai molemmat.

- Ajokortti on sidottu kummallisiin asioihin, koska ehkä pahin rangaistus, jonka täällä voi saada, on ajokortin menettäminen. Esimerkiksi jos tuomitaan vandalismista (esim. graffitien piirtämisestä), ajokortti voidaan ottaa pois määräajaksi.

- Handbookista löytyy listat "Things you must not do" ja "Things you must do". Hämmentävin kielto on tämä: "Do not shoot firearms on a highway or at traffic signs." Ei-highwaylla saa siis ampua? Parkkipaikoilla saa ampua? Muita autoja saa ampua, kunhan ei ammu liikennemerkkeihin? Mitä??

- Kalifornian osavaltio ei muuten tunnusta sitä kansainvälistä ajokorttia, joka meiltäkin molemmilta löytyy. Turhaan siis kannoimme rahamme Autoliitolle. :D Tosin tarkemmin sanottuna Kalifornian osavaltion kanta taitaa olla se, ettei pelkkä kv-kortti käy ajokorttina, koska kv-läpyskä on vain käännös oman maan ajokortista. Mutta näin jälkikäteen sanottuna uskallan melkein väittää, ettei kv-korttia ole hyödyllistä ostaa, ei sillä mitään tee.


Tässä siis asiat, jotka opin tai joihin sain varmistuksen iki-ihanasta Driver Handbookista. Muistelen tätä Handbookia erityisellä lämmöllä varmasti vielä pitkään. Etenkin koska Handbookissa - eli virallisessa Department of Motor Vehiclesin julkaisussa - käytetään kolmea huutomerkkiä peräkkäin. "Be courteous at all times!!!" on vinkki, jolla 16-vuotias jenkki varmasti pärjääkin pitkälle autoillessaan. Tämä kielioppinatsi sai vähän sydämentykytyksiä tästä huutomerkkimäärästä...!!!

2 kommenttia:

  1. Teidän pitää vaan tulla roadtripille vähän idemmäs! Me Mississippissä korkkattiin taannoin autossa kaljat ihan vaan siksi, että voimme: http://en.wikipedia.org/wiki/United_States_open_container_laws#mediaviewer/File:USA-open-container-law-path2006-2.svg

    Ja joo, osa noista säännöistä on hämmentävän erilaisia. Ei Georgiassa vaan kielletty motareilla ammuskelua. :D Ei vais, nauroin tuolle kohdalle ääneen...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Selvästikin täytyy suunnata hieman itään päin! Toinen juttu on sitten se, osaako missään muualla enää ajaa sääntöjen mukaisesti... ;)

      Poista