keskiviikko 21. toukokuuta 2014

"Nopeusrajoitus on se, että menet liikenteen mukana", sanoi eräs kerran. :D

Ajokulttuuri täällä Kaliforniassa - ja varmasti Amerikassa muutoinkin - on erilaista kuin Suomessa. Suomessa älyttömän paljon ajanut mieheni ja hänen täällä jo pidemmän aikaa asuneet suomalaiset työkaverinsa ovat todenneet näin. Eroja on kuitenkin vaikea selittää sanoin. Meno on täällä jotenkin vain paljon löysempää ja enemmän toiset huomioivaa.

Itse olen kotikaupungissani Turussa lähinnä vain istunut kyydissä enkä itse ajanut, mutta jotenkin sellainen kuva on tullut, että liikenteessä mennään "minäminäminä ensin" -asenteella. Jalankulkijoille ei anneta tilaa niin kuin laki vaatisi, ja jos joku yrittää ohittaa, yleensä muut suurin piirtein lisäävät vauhtia estääkseen ohituksen. Näin kärjistäen tietenkin. :D Täällä esimerkiksi kaistan vaihtaminen on helppoa, koska tilaa annetaan lähes HETI, kun vilkku laitetaan päälle. Näin edelleen kärjistäen. Täällä ei kyllä vilkkua aina edes käytetä, elleivät kaistat ole aivan tukossa. Ihmiset tuntuvat vain suikkelehtivan sieltä, missä tilaa on. Ja kovalla vauhdilla.
Freeway.
Risteysalueet ovat täällä erilaisia kuin Suomessa. Liikennevalot ovat jossain keskellä risteystä tai sitten vasta risteyksen toisella puolella. Toki Suomessakin on jossain näin, mutta itse olin ainakin hämmentynyt täällä alussa (toki varmasti siksi, etten ole ajanut Suomessakaan). Kerran en pimeällä edes tajunnut, että risteys tulikin jo, kun valot olivat kaukana melkein toisella puolella risteystä. Ei mikään parhain hetkeni. Onneksi ehdin kuitenkin pysähtyä ajoissa, koska vauhtini oli hidas, eikä liikennettäkään onneksi ollut paljon.

Täällä katuvalaistus on muuten heikkoa, minkä takia risteyksiäkin oli alussa vaikea hahmottaa pimeällä. Valot ovat kummallisen keltaisia, eikä niitä aina edes ole. Tiessä on kuitenkin yleensä kaistamerkinnät heijastimilla.
Mihin kaupunkiin haluaisit ajaa?
Täällä on paljon kaistoja, joista on pakko kääntyä. Tämä nyt ei tietenkään poikkea Suomesta, paitsi ehkä siten, että välillä siitä ihan tavallisesta suoraan menevästä kaistasta tuleekin kääntymiskaista kesken kaiken. Tällaiselle ajamista opettelevalle nämä yllättäen ilmaantuvat kääntymiskaistat ovatkin pieni painajainen. Ei ole kiva tajuta keskellä pahinta ruuhkaa, että olet kaistalla, josta on pakko kääntyä, vaikka tarkoitus olisi mennä suoraan. Inhoan nopeita kaistanvaihtoja, vaikka täällä annetaankin helposti tilaa.
Minun painajaiseni. :D
Kaistat, joilta on pakko kääntyä, merkitään erilaisella tavalla katuun kuin muut kaistat. Olenkin jo onneksi oppinut huomaamaan hyvissä ajoin nämä merkinnät, joten ehdin ajoissa vaihtaa toiselle kaistalle.

Kääntymiskaistojen yllättävien ilmestymisien lisäksi minua (ja myös miestä) hämmentävät välillä motareiden sisäänkäynnit. Ne kun tuntuvat välillä tulevan ihan puskista ja näyttävät menevänkin suoraan pöpelikköön. Navigaattorikaan ei aina auta, kun sisäänkäynti vain tulee niin yhtäkkisesti. Alussa muutamankin kerran miehen kanssa vain ajoimme ohi, koska emme tajunneet ajoissa opasteista huolimatta, mutta nykyään onneksi olemme jo oppineet tunnistamaan sisäänkäynnit.
Lisää niitä rakastamiani motariluuppeja.
Liikennesäännöt ovat täällä totta kai hiukan erilaisia kuin Suomessa. Täällä ei ole tasa-arvoisia risteyksiä eli sellaista oikealta tulevaa väistetään -systeemiä. Jos risteyksessä ei ole valoja, siinä on aina stop-merkit joko molemmilla teillä tai ainakin toisessa risteävässä tiessä. Ensimmäisenä paikalle tullut lähtee ensimmäisenä, toisena paikalle tullut toisena ja niin päin pois. Mielestäni vaikeasti hahmotettava systeemi aina välillä.

Stop-merkeistä kalifornialaiset muuten tykkäävät. Niitä on joka puolella. Käytännössä kaikki eivät aina stoppaa kunnolla, koska niitä merkkejä on tosiaan niin paljon. Olenkin lukenut ns. California rolling stop -tavasta, mikä tarkoittaa sitä, että auto hiljentää vauhtia ja rullailee hitaakseen stop-merkin ohi. Tämä on kuitenkin vastoin liikennesääntöjä ja siitä saa sakon, jos jää kiinni.

Toinen iso eroavaisuus Suomen sääntöihin on se, että punaisen valon ollessa päällä saa silti mennä, jos on kääntymässä oikealle, ellei risteyksessä ole erillistä kieltoa tähän. Ennen menoa on tietenkin väistämisvelvollinen kaikkiin muihin nähden.
Ei saa kääntyä päin punaista oikealle, jos lapsia on läsnä. 
Sitä, että punaisella saa kääntyä oikealle, oli alussa vaikea muistaa. Itse olen tönöttänyt parikin kertaa valoissa ennen kuin tajusin, että saan mennä (kukaan ei ollut takana muistuttamassa, että nyt ollaan Kaliforniassa). Kuulin, että kohta on vaikea muistaa, että mitään muuta tapaa onkaan, ja sitten sitä seuraavaksi ajellaan Suomessa punaisia päin... Todella kätevää tämän punaista päin kääntymisen salliminen kyllä on. Liikenne kulkee jouhevasti.

Jalankulkija on täällä ilmeisesti kuningas, sillä jalankulkijaa on väistettävä aina, jos hän vain näyttääkin siltä, että haluaa suojatielle. Tosin niitä kulkijoita ei paljon ole. :D Parkkipaikoilla autot väistävät mielestäni älyttömän hyvin kävelijöitä ja antavat tilaa.

Nopeusrajoitus täällä motarilla on yleensä 65 mph eli noin 100 km/h. Käytännössä porukka ajaa usein hyvinkin paljon kovempaa, jos tilaa on. Itse olen muutamankin kerran vedellyt hieman ylinopeutta ja silti suurin osa on mennyt ohitseni. Se hyvä puoli isoissa motareissa on, että voi rauhassa ajaa hiljempaa kuin muut, koska muilla on tilaa mennä ohi kummalta puolelta tahansa. Tosin miehen täällä kaksi vuotta asunut suomalainen työkaveri totesi kerran, että nopeusrajoitus on se, että kuljet muun liikenteen mukana. En tiedä, mitä poliisi sanoisi tähän ylinopeustilanteessa.

Motareilla nopeuksia valvotaan ilmoitusten mukaan sekä tutkilla että lentokoneiden kanssa. Kerran ehkä jopa näin sellaisen lentokoneen pörräämässä. Välillä myös poliiseja ja highway patroleja näkyy.
Pieni freeway erittäin rauhallisella hetkellä.
Ajovauhti motareilla vaihtelee nollasta tuohon 65 mph:een ja yli. Kun on ruuhkaa, vauhti voi olla älyttömän hidas. Siis oikeasti hidas mateluvauhti! Motareilla tulee usein vauhtiin muutoksia myös kesken kaiken: ensin ajellaan tyytyväisenä ylinopeutta, mutta kun edessä onkin ruuhkaa, vauhti pitää pysäyttää hetkessä täysin.

Turvavälejä nämä eivät harrasta ollenkaan (varmasti ruuhkat ovat syynä siihen). Ihmettelenkin, miten täällä ei useammin ole kunnon ketjukolareita motarilla, kun noita äkkipysähdyksiä tulee kovista vauhdeista.

Täällä Kaliforniassa on paljon carpool-kaistoja. Carpool-kaistalla saa ajaa silloin, kun autossa on enemmän kuin yksi ihminen kyydissä. Myös bussit saavat ajaa tällä kaistalla. Carpoolit ovat käytössä arkisin ruuhka-aikana eli yleensä noin 7-9 a.m ja 3-7 p.m. Fakta on, että suurin osa täällä olevista autoista kantaa vain yhtä ihmistä. Nämä autoallaskaistat ovatkin ruuhka-aikana aikamoinen pelastus, vaikka kuten olen aiemmin maininnut, eivät nekään aina vedä kunnolla.

Tämä carpool on käytössä vain aamuisin.
Carpool-kaista nostaa mieleeni aina kysymyksen siitä, saako carpoolia käyttää, jos autossa istuu vain raskaana oleva nainen? :D Koska jotkut amerikkalaisethan suhtautuvat hyvin kielteisesti aborttiin, ja joissain osavaltioissa abortti on lailla kielletty, koska sikiöhän on siitä pienestä solukasasta alkaen ihminen. Mielestäni ihmiset eivät voi valita, että jossain kohtaa sikiö on ihminen, mutta sitten välillä taas ei olisikaan... Näin ollen raskaana olevan pitäisi mielestäni saada käyttää carpoolia. Kaliforniassa tosin abortti on laillinen, enkä tiedä, miten muissa osavaltioissa on carpooleja. Mietin kuitenkin näitä olennaisia kysymyksiä. :DD
En ole vielä opiskellut Kalifornian liikennesääntöjä edellä mainittuja seikkoja enempää, eikä ole miehenikään. Maalaisjärjellä on pärjännyt hyvin. Ilmeisesti jos ei ole Kaliforniassa vakituinen asukas, osavaltion omaa ajokorttia ei ole pakko ajaa. Toisaalta hankimme Suomessa kansainvälisen ajokortin, ja Autoliitosta sanottiin, että ko. kortilla saisi ajaa vuoden ajan. Tämä kv-kortti ei ole kyllä kiinnostanut ketään täällä.

Joka tapauksessa suunnitelmana on hankkia ajokortti täällä. Itse toki olen vähän sitä mieltä, että haluaisin vältellä tätä mahdollisimman pitkään, koska ajokorttia varten täytyy suorittaa sekä teoria- että ajokoe. Toisaalta kuitenkin auton vakuutusmaksut ovat huomattavasti halvempia, jos on Kalifornian ajokortti, koska ilmeisesti vasta tämän kortin saatuaan osaa ajaa...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti