sunnuntai 29. kesäkuuta 2014

SF Pride

Pride parade in SF.
Menimme kuin menimmekin tänään sitten San Franciscoon katsomaan sitä Pride-kulkuetta. Eikä se liikenne mikään paha ollut. Lähdimme taas hyvissä ajoin ajamaan ja aika turhaan, koska matka meiltä San Franciscon Union Squaren lähelle taittui jopa hiukan alle tunnissa (eilen meni aika lailla tasan tunti).

Olimme siis paikalla hyvissä ajoin. Meillä oli aikaa tapettavana reilu puolisen tuntia, joka meni kätevästi siihen, kun etsin vessaa. Macy's aukesi vasta klo 11, ja lähimmän Starbucksinkin vessa oli rikki. "Miten kaupat voi olla kiinni, tää on niinku Turussa olis", taisin sanoa. :D Vessa löytyi sitten kymmeneltä aukeavasta Apple Storesta, jossa olen aiemminkin käynyt norkoilemassa vain vessan takia.
Paikalliset homot poliisit marssimassa. Ja siis nimenomaan osallistumassa kulkueeseen, eivät vahtimassa turvallisuutta.
Saimme kulkueen katselua varten hyvän paikan. San Franciscon Pride-kulkue sijoittuu Market Streetille, joka on koko kaupungin viistosti läpäisevä pitkä katu. Tämä vilkkaasti liikennöity ja julkisen liikenteen kannalta olennainen tie tietenkin suljetaan liikenteeltä aina kulkueen ajaksi. SF:n Pride kestää aika kauan: kulkue alkoi 10.30 ja viimeiset marssijat lähtivät liikenteeseen kadulle etukäteisilmoituksen mukaan vasta noin 2 p.m. Me katsoimme kulkuetta melkein yhteen saakka ja sitten oli pakko lähteä syömään (mies olisi halunnut lähteä jo noin tuntia aikaisemmin, haha).
Kulkue itsessään ei ollut ihan sellainen kuin odotin. Jotenkin ajattelin, että Pride voisi olla hyvinkin massiivinen ja ehkä paikoitellen jopa hiukan härö, koska meininki San Franciscossa on nyt muutoinkin aika värikkään häröä. Luulisi tavallisen meiningin heijastuvan myös tällaisiin tapahtumiin. Lisäksi San Francisco on homoseksuaalien mekka: Eilinen oppaamme kertoi, että kaupungin asukkaista noin 15 prosenttia on homo- tai biseksuaaleja. Yritin googlettaa lähdettä, ja tuollainen luku tosiaan mainitaan Wikipediassa, jonka tieto perustuu kalifornialaisen yliopiston tutkimukseen vuodelta 2011. En jaksanut nyt hirveästi tutustua tähän tutkimukseen, vaikka kovasti kyllä kiinnostaa, miten tällaisia asioita mitataan ja miten muut seksuaalivähemmistöt huomioidaan. Mutta anyway, takaisin asiaan:
Etnisyys ja kansainvälisyys näkyivät SF:n Pridessa vahvasti.
Kulkueen meininki oli siis ennakko-odotuksiini nähden rauhallista, eikä mitään ihan hirveän teatraalista tai näyttävää showta ollut. Joka tapauksessa kulkuetta oli kiva katsoa, ja olin tyytyväinen, että lähdimme sitä katsomaan. Ja olihan sitä näyttävyyttäkin totta kai! Etenkin cheerleaderit laittoivat tämän cheerleadingin SM-kisoissa aikoinaan pronssia saaneen tytön hymyilemään.
En ole koskaan tosiaan nähnyt Pridea missään, joten en tiedä, keitä esimerkiksi Helsingin Prideen yleensä osallistuu. Täällä kuitenkin pisti silmään aikamoinen mainostaminen ja brändäys. Kulkueessa oli paljon erilaisia järjestöjä suurten mainostensa kanssa. Ja en nyt tarkoita mitään LGBT-järjestöjä, vaan kaikenlaisia kolmannen sektorin järjestöjä eläintenpelastustiimeistä ruoka-apua tarjoaviin järjestöihin.

Kohtalaisen näyttäviä kai nämäkin olivat. :)
Järjestöjen lisäksi marssimassa oli myös paikallisia yrityksiä. Mukana oli esimerkiksi pari lentoyhtiötä (toinen niistä oli United, jonka edustajilla oli kova bilemeininki päällä; toisen yhtiön nimeä en muista) ja paikallinen, meillekin sähköä toimittava sähköyhtiö.
Paikallisen sähköyhtiön meininki.
Ja koska Piilaakson läheisyydessä ollaan, marssimassa olivat tietenkin myös Apple ja Facebook. Applella työntekijöitä ja heidän perheitään oli valtava määrä. Mies kertoi, että Applen CEO:n twiitin mukaan marssijoita oli 5000 kappaletta! Kuulostaa hämmentävän isolta määrältä. Yhden uutisen mukaan Applen marssijoita oli "vain" 4000 eli en nyt sitten tiedä, ketä uskoisi. Mutta valtava joukko joka tapauksessa. Facebookilla osallistujia oli huomattavasti vähemmän.
Naamakirjan kärry; perässä tuli paljon marssijoita Facebookin paidat päällä.
Myös Netflix oli mukana. Heillä oli vain kärry, ei muita marssijoita. Kärryssä taisi olla joku näyttelijä puljun omasta sarjasta, koska ainakin vieressämme olevat nuoret miehet alkoivat kärryn nähdessään hokemaan oumaigaadoumaigaad ja sanoivat toisilleen, että toi on toi.
Netflixin porukka. Kärryssä takana oleva tyyppi joku sarjasta?
Kulkeessa oli paljon mukana koulujen ja erilaisten kesäleirien edustajia ja lapsia sekä joitakin partiolaisten joukkoja. Lisäksi mukana oli ties mitä paikallispoliitikkoja ja jotain tällaisia vastaavia tyyppejä, joista me emme tiedä mitään. Nämä tyypit istuivat BMW-avoautoissa, jotka paikalle oli sponssannut autokauppa Berkeleysta. (Autot olivat muuten samanlaisia kuin mikä meillä on.) Nämä tyypit sitten heiluttelivat autoistaan silleen kuninkaallisesti. Osalla taisi olla ihan jotain turvamiehiä ympärillä. Ainakin yhdellä congress womanilla ja San Franciscon mayorilla (onko tämä nyt sitten kunnanjohtaja vai pormestari suomeksi tässä kohtaa?) oli.
Kuka lie tämäkin oli. Ei ainakaan niin tärkeä, että olisi ollut turvamiehiä.
Nämä erilaisten yhtiöiden ja firmojen sekä paikallisten poliittikkojen/mitä-he-nyt-olivatkaan mukanaolo herätti kyllä ajatuksia. Kuinka paljon osallistumisen taustalla vaikuttaa halu mainostaa ja luoda itselleen tietynlaista imagoa? Ei se tietenkään mikään paha asia ole. Hienoahan se on, että esimerkiksi jonkun Applen työntekijät voivat osallistua ihan työnantajansa kautta tällaiseen tapahtumaan. Ja toki on upeaa, että erilaiset yhtiöt ja firmat näyttävät suvaitsevaisuutensa tällä(kin) tavalla, kun tämä maailma nyt on vieläkin niin käsittämätön, ettei jokin niin yksinkertainen asia kuin rakkaus ole kaikille ihan itsestäänselvää. Tuli silti vain vähän mainosfiilis.
Lääkkeitä ja HIV-testausta maksukyvystä riippumatta tarjoavan mestan porukka. Tämä mainos ainakin oli ihan oikeassa paikassa! 
Mukana marssimassa oli myös paikallinen medical marijuanaa tarjoava pulju. Kannabis haisikin kyllä heti, kun parkkihallista olimme kävelleet yhden korttelin. :D

Minusta tehtiin muuten kävelevä naamakirjan mainos kysymättä lupaa, kun Facebookin marssijoista yksi ohimennen lätkäisi käteeni tämän leiman:
Tykätäkö vai eikö tykätä?
Kuten eilisessä postauksessa kerroin, Pride näkyi San Franciscossa vahvasti. Twin Peaksin kukkuloille oli Pride-viikonloppua varten ripustettu pinkki pyramidi eli The Pink Triangle. Kyseessä on symboli, jolla natsit yrittivät muinoin häpäistä homoseksuaaleja. Nykyään symbolia käytetään voimaannuttavana symbolina.
The Pink Triangle Twin Peaksin kukkuloilla. Ja upea näkymä San Franciscoon!
Täytyy kyllä sanoa, että kaksi päivää putkeen SF:ssa oli vähän liikaa. Etenkin kun tämä toinen päivä meni Union Squaren kulmilla, jossa tavallisena päivänäkin on järkyttävä ihmispaljous ja turistivilinä (vaikkei siellä ole kuin kauppoja ja cable carin päätepysäkki). Pridea katsomassa ja siihen osallistumassa oli noin 100 000 ihmistä. Ei siis ihme, että tuli vähän kiire kotiin, haha. Olikin ihana palata tänne San Josen "maaseudulle", josta ei mitenkään voi löytää katua, jossa olisi ihmisiä liikenteessä jalan. :D

Mikäli Pridessa esimerkiksi Helsingissä esiintyy vastaavaa mainostamista tai vaikkapa paikallisia homoja poliiseja virka-asussaan tai muuta mistä olen kirjoittanut, kertokaa! Tai sitten nämä ovat vain näitä Amerikan juttuja.

4 kommenttia:

  1. Mun mielestä tossa Netflixin kärryssä on tukka silmillä Laura Prepon, joka on tuon sarjan lisäksi ollut esim 70's showssa.

    VastaaPoista
  2. Itse asiassa kun katsoin kuvaa tarkemmin, niin luulen että toi tuolla takana on Lea DeLaria, joka esittää sarjassa Boota. Sopisi myös siihen, että sen roolihahmon kuvia on noiden ihmisten käsissä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hmm, kumpikaan noista nimistä ei sano minulle mitään. :o Nopealla googlettamisella löytyi kyllä tieto, että DeLaria on gay, joten makes sense. :)

      Poista
    2. Orange is the New Black on muuten hyvä sarja. Kannattaa katsoa, jos teillä on Netflix.

      Poista