lauantai 17. tammikuuta 2015

Rebate piilareista

Sain tällä viikolla rebaten eli hyvityksen piilariostoksestani. Ostin joulukuun alussa vuoden piilarit silmälääkäriasemalta, ja tämän ostoksen yhteydessä olen jälleen oppinut uuden asian amerikkalaisesta elämästä. Piilarihyvitykset ovat ilmeisen yleisiä täällä päin maailmaa, mutta minä en tiennyt tällaisten olemassaolosta mitään.

Alun perin minulle luvattiin silmälääkäriasemalta, että he tekevät hyvityshakemuksen puolestani. No, olisi pitänyt arvata, että yksi asiakaspalvelija saattaa puhua mitä sattuu ja että seuraava asiakaspalvelija voikin olla aivan eri mieltä. Jouduin siis loppujen lopuksi tekemään hakemuksen ihan itse. Mikään iso prosessi se ei kyllä ollut.

Hyvitystä varten netissä piti täyttää lomake piilarien valmistajan nettisivuilla. Siihen tulivat omat yhteystiedot, silmälääkärin yhteystiedot (jotka löytyivät automaattisesti järjestelmästä zip coden eli postinumeron avulla) ja tiedot piilariostoksesta. Lomake lähetettiin sähköisesti, mutta sen lisäksi se piti vielä tulostaa ja postittaa valmistajalle. Tulostetun lomakkeen lisäksi valmistajalle piti lähettää alkuperäinen kuitti silmälääkäritarkistuksesta ja piilariostoksesta. Päivämäärät kuiteista piti ympyröidä, jotta tyhmempikin löytää ne. Näiden lisäksi piilarilaatikoista piti repiä irti pääty, jossa on voimakkuustiedot. Laatikot on onneksi rakennettu siten, että infopäädyn saa irrotettua ilman, että koko kantta pitää repiä irti (tästä oli oikein ohjeet valmistajan sivuilla). Kaikki tämä kama tungettiin kirjekuoreen ja lähetettiin Teksasiin.

Tein tämän joskus joulukuun 10. päivä ja eilen postissa tuli hyvitys. Ei kestänyt siis kovinkaan kauaa, vaikka nettisivuilla varoiteltiin pitkästä odotusajasta.

Ja tälläinen sieltä sitten tuli:
Pankki- ja luottokortit, jotka tulevat kotiin postitse, pitää täällä aktivoida ennen käyttöönottoa. Yleensä soitetaan numeroon, jossa palvelee robotti ja jossa syötetään kaikenmaailman numeroita. 
Tuo on siis Visa-kortti, jossa on rahaa 40 dollarin edestä. Korttia voi käyttää Yhdysvalloissa kaikkialla, jossa Visa-kortti käy. Ihan kätevää.

Hiukan tämä hyvityssysteemi minua kyllä ihmetyttää. Mikä järki tällaisessa paperien pyörittämisessä, postittamisessa ja jälkikäteisalennusten antamisessa on? Miksei alennusta voisi antaa heti ostoksen yhteydessä?

Hyvitys on myös todella iso, kun ottaa huomioon, että vakuutuksen jälkeinen omavastuuosuuteni piilareista oli 96 dollaria. Hyvitys on siis melkein puolet! Kun nyt sain 40 dollaria takaisin, maksoin käytännössä vain 56 dollaria vuoden piilareista. Euroissa tuo on alle 50 euroa. Mutta olin nyt uusi asiakas ja sain uuden asiakkaan edun, joten ehkä seuraavalla kerralla hyvitys ei olisi noin suuri.

Toki pitää muistaa, että takana on se vakuutus, joka maksaa ja todennäköisesti paljon. Minua kiinnostaisi nyt tietää, mikä vakuutuksen kuukausihinta on. Mehän emme itse maksa tätä vakuutusta, joten valitettavasti en tiedä sen hintaa, enkä saa sitä nyt mistään selville. Mutta mitään halpaa piilarien hankkiminen Yhdysvalloissa siis tuskin on, jos vakuutusmaksut huomioidaan mukaan.

2 kommenttia:

  1. Oma arvaus on, että kaikki eivät vaivaudu lähettämään lippuja ja lappuja tuon korvauksen tähden ja piilarifirmat eivät vain halua antaa alennusta ilman mitään. Samanlaisia systeemejä on mm. Staples:ssa. Voi olla hankala laskea tuota hintaa ja ottaa vakuutukset huomioon, tekevät sen tarkoituksella vaikeaksi. Oma vakuutus kattaa silmälääkärin mutta ei linssejä - itsellä on käytössä 'single use' ja vuoden linssit maksavat 400 dollaria - mikä voi tuntua kalliilta, mutta 'tuo pidä ja heitä pois' sopii itselle parhaiten.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin, ehkäpä moni ei tosiaan jaksa vaivautua vain muutaman kympin takia. Etenkin, jos etu vanhalle asiakkaalle on pienempi.

      Poista