torstai 17. joulukuuta 2015

Liian monta manageria?

Me täkäläiset suomalaiset naureskelemme aina välillä keskenämme sille, miten tehottomasti hommat tuntuvat hoituvan täällä Yhdysvalloissa (ja olen naureskellut asiaa myös muutaman muun eurooppalaisen kanssa). On kaikenmaailman työntekijää ja assistenttia ja manageria ja assistant manageria hoitamassa samoja hommia ja silti mitään ei saada aikaiseksi. Perustason työntekijä ei voi edes tehdä mitään hiukankaan erityistä, vaan aina paikalle pitää pyytää joku turhanpäiväinen manageri. Asioita luvataan hoitaa, mutta mitään ei kuitenkaan hoideta. Liian monta lusikkaa yhdessä pienessä ja tehottomassa sopassa. Työttömyysaste saadaan ehkä alhaiseksi tällaisilla toimilla, mutta siihen se sitten jää.  Ja sitten jotkut vielä väittävät, että Suomessa muka olisi "suojatyöpaikkoja"...

Minulla on pieni kertomus, joka kuvastaa hyvin sitä, miten mitään ei tapahdu, kun liian monta ihmistä on mukana kuviossa ja sitä, miten täkäläisen elämänmenon mukaisesti asioita luvataan hoitaa, vaikkei niitä kuitenkaan aiota hoitaa.

Ensin täysin vastakkainen, positiivinen esimerkki siitä, miten asiat hoituvat helposti ja nätisti: Kun ohjasin ensimmäisen jumppatuntini kuntosaliketjulla X, minulla ei vielä ollut tunnuksia heidän online-palkanmaksujärjestelmäänsä, enkä saanut syötettyä omaa tuntiani järjestelmään. Tällä salilla ryhmäliikunnan kanssa pelehtii vain yksi koordinaattori, joka toimii esimiehenäni. Hän lupasi syöttää tuntini järjestelmään heti, kun minut on siihen järjestelmään lisätty. Homma hoitui hänen yhdellä lupauksellaan: heti kun sain tunnukset, hän syötti tunnin sisään, ja seuraavassa palkassa sain rahallisen korvauksen tekemästäni työstä.

Kuntosaliketjun Y kanssa minulla oli samanlainen tilanne. Ohjasin ketjun kahdella eri salilla yhdet tunnit ennen kuin sain tunnukset, joilla kirjautua syöttämään työtuntini palkanmaksujärjestelmään. Tällä ketjulla pitää täyttää paperinen lomake, jos tehtyä työtä ei jostain syystä saa heti syötettyä tietokoneohjelmaan. Minä täytin tällaisen lomakkeen kahdesta tunnistani sekä yhdestä koulutuksesta, joka oli pakollinen ja johon osallistumisesta piti kuulemma saada palkkaa. Koulutuslomake piti antaa oman kotisalin club managerille. Tämä tyyppi oli nähnyt minut koulutuksessa, ja jätin lomakkeen hänen pöydälleen, sillä hän ei ollut enää paikalla siinä vaiheessa, kun lopetin. Jo tässä vaiheessa olin silloin aivan satavarma siitä, etten koskaan tule saamaan koulutuksesta mitään palkkaa. Eihän pöydälle jätetty lomake koskaan tiedä hyvää.

Kahdesta ohjaamastani tunnista täytetyt lomakkeet olisi pitänyt jättää a) sen tietyn kuntosalin, jossa tunnin ohjasi, service managerille tai b) sen tietyn salin club managerille, jos service manager ei ole saatavilla. Minut ohjaamaan buukannut ylempi manageri - ryhmäliikunnan aluemanageri, joka on vastuussa kaikista saman alueen saleista - oli kuitenkin käskenyt minun skannata lomakkeet ja lähettää hänelle. En tiedä lainkaan miksi näin. Tein kuten käskettiin (paitsi että täytin lomakkeen tietokoneella ja syötin siihen allekirjoitukseni valokuvan avulla, koska en ole niin amerikkalainen, että pitäisin skannausta järkevänä vaihtoehtona). Lähetin aluemanagerille myös kopion siitä koulutuslomakkeestani, ihan vain varmuuden vuoksi.

Kului aikaa joitakin viikkoja, enkä saanut palkkaa ohjaamistani tunneista saati siitä koulutusajasta. Lähetin sähköpostin aluemanagerille, joka lähetti sähköpostin eteenpäin kolmelle eri service managerille. Kolmelle siksi, että olin ohjannut tunnit kahdella eri salilla ja sitten tehnyt koulutukseni siellä kotisalillani. Aluemanageri käski näiden service managerien hoitaa asia kuntoon. Eli siis hän sähköpostitti niille hemmoille, joille minun alun perinkin olisi pitänyt lomakkeeni antaa. Jostain syystä aluemanageri oli vain halunnut lomakkeet itselleen, jotta voi sitten kuitenkin delegoida työn eteenpäin alemmalle tasolle. Kukaan kolmesta service managerista ei koskaan vastannut sähköpostiin. Ei tietenkään. Eihän täällä yleensä vastailla sähköposteihin, ei ainakaan minun kokemukseni mukaan.

Kului taas aikaa muutama viikko, enkä saanut palkkojani. Lähetin uudelleen sähköpostia, nyt sekä aluemanagerille että kolmelle service managerille. Aluemanageri vastasi jälleen ja taas käski service managereita hoitamaan asian kuntoon. Tällä kertaa yksi kolmesta service managerista vastasi ja ilmoitti lähettäneensä lomakkeen palkanlaskentaan. Kahdesta muusta ei koskaan kuulunut mitään.

Joku ehkä miettii, miksi hoidin asioita sähköpostilla. Syy on se, etten ole koskaan tavannut näitä service managereita, en tiedä keitä he ovat. Täällä managereita riittää niin paljon, ettei sellaisia opi tuntemaan, kun ohjaa niin monella salilla. Jokaisella salipisteellä on omansa, niin club managerit kuin service manageritkin. Sitä paitsi en koskaan uudelleen enää käynyt siellä yhdellä salilla, jossa ohjasin toisen näistä tunneista, josta en ole saanut palkkaa.

Kului jälleen aikaa. Yhteensä noin kolme kuukautta siitä, kun olin osallistunut koulutukseen ja ohjannut tunnit. En vieläkään ollut saanut palkkaa, en edes siitä yhdestä tunnista, jonka lomake oli muka lähetetty palkanlaskentaan. Lähetin kolmannen sähköpostin aluemanagerille ja service managereille ja pyysin ihmisiä hoitamaan asian, jotta saisin palkan tekemästäni työstä. Aluemanageri vastasi, pahoitteli viivästystä ja lupasi nyt itse hoitaa asian kuntoon. Sen jälkeen, kun hän oli ensin kolmen kuukauden ajan delegoinut asiaa alaspäin ihmisille, jotka eivät selvästikään tee mitään, hän päätti itse hoitaa asian.

Sain palkanlaskennasta vahvistuksen, jonka mukaan yksi tunneista oli jo aiemmin syötetty järjestelmään ja jonka mukaan toinen tunti ja koulutusaika oli lisätty. Mitään palkkaa näistä en kyllä edelleenkään ole saanut. Tai no, voi toki olla pieni mahdollisuus siihen, etten vain ole huomannut, koska palkkakuitit ovat vähintäänkin hiukan mystisiä, mutta aika varma silti olen, ettei näitä tunteja ole niissä näkynyt. Olisi varmaan pitänyt aloittaa uusi viestittelyruljanssi palkanlaskennan kanssa, mutta luovuin toivosta, enkä jaksanut enää. Aivan sama joku kaksi tuntia, jotka tein joskus heinäkuussa - rahallinen korvaus niistä ei ole suuri, joten menkööt. Mutta periaatteesta ärsyttää tällainen toiminta aivan suunnattomasti! Etenkin sen takia, että tämä kuvastaa niin paljon täkäläistä menoa. Äitini ihmetteli, mikseivät moiset managerit saa potkuja. Noooh, tätä asiaa ei ehkä voi selittää sellaiselle, joka ei ole asunut täällä, mutta juuri näin asiat täällä vain usein toimivat. Liian monta lusikkaa pienessä tehottomassa sopassa. Eli siis asiat eivät toimi.

Enkä viitsi nyt edes aloittaa siitä, miten tämä samainen kuntosaliketju ilmoittaa maksavansa jumppaohjaajan "extra-ajasta" (esim. tunnin alku- ja loppujärjestelyt) ja harjoitteluajasta palkkaa, mutta ei ilmoita missään selkeästi sitä, millaisella tuntitaksalla. Kyseessä on minumum wage, eli varmaan jokin osavaltion määrittelemä minimitaksa, jonka määrä tietenkin selviäisi muuta kautta (niin ja tietty palkkakuitista asiaa voi vähän tutkailla, vaikka sieltäkin tämä taksan määrä kyllä nätisti puuttuu). Menisikö Suomessa lävitse se, ettei työnantaja ilmoita tuntipalkkaa selkeästi? Tuskin. Enkä jaksa kertoa siitä, miten kerran kysyin aluemanagerilta, kuinka paljon tuota harjoitteluaikaa saa ylipäänsä syöttää järjestelmään - kyllähän nyt pitäisi tietää, millaisesta ajasta on oikeutettu samaan palkkaa; onko se esimerkiksi kaksi vai kaksikymmentä tuntia?! - ja kuinka hän ei vastannut kysymykseeni. Käytännössä hänen vastauksensa voisi tiivistää näin: "Se harjoittelutaksa on niin pieni osa kokonaispalkkaasi, ettei asialla ole mitään merkitystä." Siis ihan oikeasti.

Voi miten onnellinen olenkaan päästessäni työelämään täällä! Olisihan se nyt aivan kauheaa, jos eläisin sellaisessa kuvitelmassa, että kaikkialla maailmassa hommat hoituvat yhtä yksinkertaisesti ja säännönmukaisesti kuin suomalaisessa työelämässä. Tosin onneksi tämä kuvio koskee vain tätä yhtä saliketjua. Niiden muiden kanssa ei ole ollut ongelmia. Tosin heidän palkanmaksujärjestelmänsä ovatkin yksinkertaisemmat ja taksoja on vain yksi, mutta toisaalta mistään extra-ajasta ei makseta. Niin ja managereita ja koordinaattoreita on sellainen kätevä määrä, yleensä vain yksi tai kaksi.

5 kommenttia:

  1. No jo on perseilyä!

    Minimum wagea ei yleensä tunnuta ilmoittavan, varmaankin koska oletetaan kaikkien tietävän sen määrä? Ja eikös tuo nouse Kaliforniassa melkein joka vuosi, että varmaan liian "vaivalloista" laittaa summaa mihinkään ylös!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No joo, sinänsä ihan ymmärrettävää, ettei sitä minimum wagea ole missään. Paitsi että kyllä se pitäisi mun järjen mukaan olla jossain palkkakuitissa erittelyssä, mutta ehkä ajattelen asiaa vain liian suomalaisittain. :)

      Poista
  2. Ääääähh mulla nousee savu korvista vaan tän lukiessa kun itellä koko ajan samanlaista säätöä ton apartment officen kanssa. (Nyt on vesilasku-rumba menossa.) Sitten just meidänkin äiti kyselee että miten ne tyypit ei saa potkuja. Valitettavasti tuollainen sekoilu ja säätö on täällä vaan niin normaalia ja odotettavaa, että se on suorastaan shokki jos joku asia joskus oikeasti hoituu ongelmitta!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Siis tämä paikallinen meno on NIIN ärsyttävää, että savu nousee korvista usein!! Ja yritä sitten jollekin Suomessa asuvalle selittää, että niin kun elämä nyt vain on täällä tällaista... :D

      Poista
  3. Haha mulla on pää ihan sekasin kun en töissä tiedä kuka on kuka. Siellä pyörii semmosia big boss tyyppisiä immeisiä koko ajan, muttei hajuakaan mitä ne muka tekee. Sitten se on sitä, et manager sanoo et tee näin, yks big boss tulee sanoon et tee näin ja sit taas manager sanoo siihen et älä tee niin. Eli liian monta lusikkaa sopassa täälläkin.
    Viime viikosta mulle ei yhtäkkii maksettukaan ylityötunneista, mikä nyt pikkusen vituttaa kun tein vaivaiset 21 tuntia ylitöitä.

    VastaaPoista