Moiset suojelijat ovat täysin arkipäivää Kaliforniassa ja varmaan muuallakin Yhdysvalloissa. Enkeleiksi amerikkalaiset suojatiesuojelijat eivät ole pukeutuneet, vaan heillä on yleensä päällään huomioliivit ja kädessään he heiluttelevat isoa STOP-kylttiä.
Tällaisesta toiminnasta on siis kyse. Olen joskus ottanut oman valokuvan tilanteesta, koska tarkoitukseni oli kirjoittaa aiheesta, mutten enää löytänyt kuvaa mistään valokuvakansioni kaaoksesta. Tämä kuva on otettu Palo Alto Online -nettisivustolta, täältä. Lähde: Palo Alto Online, photo by Veronica Weber. Palo Altossa itsekin törmäsin nähin joka tiistaiaamu silloin, kun kävin siellä ohjaamassa bodyattackia. En käy enää. Meni hermot melkein tunnin kestävään aamuruhkamatkaan. |
Sanon joskus, että amerikkalaiset suhtautuvat ylisuojelevasti moneen asiaan. Kun aloimme mieheni kanssa opiskella Kalifornian ajokorttia varten, huomasimme nopeasti, että jos amerikkalaiset suhtautuvat johonkin hyvin liioittelevan suojellen, niin lapsiin ja etenkin lapsiin liikenteessä. Otetaan esimerkiksi koulubussit. Koulubussien ohittamista koskevat tarkat liikennelait. Siis lait. Lain olemassaolon ohelle koulubusseihin on asennettu takavalot, jotka vilkkuvat silloin, kun bussia ei saa ohittaa (eli silloin, kun lapsia on nousemassa kyytiin ja poistumassa kyydistä). Vilkkuvien valojen merkitys pitäisi tietää, jos omistaa kalifornialaisen ajokortin. Aika itsestäänselvä ohje, eikö niin, ihan jo vain se lakikin? Mutta ei riitä amerikkalaisille, nimittäin lain ja vilkkuvien valojen lisäksi monien bussien takaseinään on kirjoitettu auki "Stop when red lights flash". Joissakin busseissa homma on viety vielä astetta pidemmälle, ja kaikkien näiden kolmen keinon lisäksi bussiin on asennettu STOP-kyltti, joka aukeaa sivulle silloin, kun bussia ei saa ohittaa.
Luulisi, että käy selväksi se, milloin koulubussia ei saa ohittaa. On lakia, vilkkuvaa valoa, tekstimuistutusta ja STOP-kylttiä. Ehkä jo sen pelkän lain tietämisen pitäisi riittää, mutta toisaalta täällähän nyt porukkaa autoilee ilman ajokortteja. (Nykyään mahdollisesti ehkä vähemmän kuin ennen, sillä laittomat maahanmuuttajatkin voivat nykyään saada sen ajokortin.)
Miten tämä liittyy suojatiesuojelijoihin? No siten, että suojatiesuojelijat edustavat hiukan samaa "tårta på tårtå" -meininkiä kuin lukuisat keinot kertoa, ettei pysähtynyttä koulubussia saa ohittaa. Crossing guardit eivät suinkaan ole vain sellaisilla suojateillä, joissa ei olisi liikennevaloja, vaan he päivystävät ihan sellaisissa risteyksissä, joissa on toiminnassa olevat liikennevalot. Mielestäni liikennevalo on aika yksinkertainen ohjeistus siitä, saako auton kanssa edetä vai ei, ja minulta ainakin tulee selkärangasta katsoa kääntyessä kevyen liikenteen väylä, mutta ilmeisesti olen varmaan jotenkin astetta parempi kuski kuin monet muut, hah. Toki täällä kun punaisia vasten saa kääntyä oikealle, niin ehkä se vielä erityisesti selittää näiden suojelijoiden tarvetta. Minua vain aiemmin joskus vähän huvitti se, että joku ihminen heiluttelee edessäni isoa STOP-kylttiä lasten ylittäessä tietä, vaikka minulle palaa punainen liikennevalo.
Lasten suojeleminen liikenteessä on kuitenkin äärimmäisen tärkeää, etenkin tällaisella alueella, jossa liikennemäärät ja autojen määrät ovat tolkuttomat ja jossa näen valitettavasti oikeastaan päivittäin ihmisiä, joilla ei ole mitään hajua siitä, miten autoa ajetaan turvallisesti ja liikennesääntöjen mukaan. Olen muuten kahdesti todistanut sitä, kun autoilija melkein ajaa tietä ylittävän jalankulkijan päälle, ja kerran jopa pientä töytäisyä. Kaipa se on vain niin, etteivät ihmiset osaa katsoa tarpeeksi tarkkaan, etenkään alueilla, joissa jalankulkijat eivät ehkä ole niin yleisiä. Lapsia liikenteessä ei siis voi ylisuojella. Hienoa työtä tuo suojatiesuojelu!
Suojattomista suojateistä ja vaaratilanteista puhutaan Suomen medioissa aika tiuhaan tahtiin välillä. Mahtavatkohan suojatiesuojelijat rantautua jossain vaiheessa Suomeen...?
Naita on yleensa vain koulujen valittomassa laheisyydessa. Mielestani tekevat liikenteesta sujuvaa. Lapsia voi koulusta kavella sen suojatien yli 20min putkeen. Jos autot koko taman ajan seisoisivat odottamassa, olisi jono jo monta korttelia. Vuorotellen annetaan vuorot autoille ja kavelijoille.
VastaaPoistaSain sähköpostiin ilmoituksen, että tähän oli Anonyymi kommentoinut ja kommentti näkyikin sähköpostissa. En tiedä, mihin kommentti on tästä nyt kadonnut - onko anynoomeillä edes mahdollisuus poistaa kommentteja?
VastaaPoistaAnyway, vastaan nyt varmuudeksi. Anonyymi totesi, että näitä suojelijoita on yleensä vain koulujen läheisyydessä ja että ohjaajat tekevät liikenteestä sujuvaa, kun lapsia saattaa tulla pitkänkin aikaa putkeen. Ja on oikeassa. Eihän crossing guardseja tietenkään joka paikassa ole, vain koulujen läheisyydessä koulun alkaessa ja päättyessä. Sujuvuudesta en osaa sanoa, koska itse oon nähnyt näitä paljolti siellä, missä muutoinkin on ne liikennevalot ohjaamassa sekä autoja että kävelijöitä. :) Kiitos kommentista!
Joo kylla naa suojatievahdit on taalla tarpeen. Yksi iso ero Suomeen on se, etta koulu alkaa paasaantoisesti kaikilla samaan aikaan; lapset eivat siis tule porrastetusti. Meidan koulussa talla hetkella liki 600 lasta ja ruuhka aamulla on kylla aika hurja koulun parkkipaikalle. Vanhemmilla on siina sitten yleensa aina kiire seuraavaan paikkaan ja suojatiella ei valitettavasti kiinniteta huomiota jalankulkijoihin. Pahin tilanne on nimenomaan se kun jalankulkijoille palaa vihrea ja autot kaantyvat sitten siina samalla pain punaista oikealle. Pysahtyahan siina pitaisi mutta joka ikinen paiva naen siina useamman auton liukuvan suojatien yli katsoen samalla vain vasemmalta tulevia autoja. Niinpa sitten oikealta tulevat jalankulkijat jaavat huomioimatta:/
VastaaPoistaYhalailla sitten crossing guard ohjaa liikennetta myos niin etta vaikka jalankulkijoille palaa vihreat, niin han voi pysayttaa jalankulkijat ja antaa autojen menna vapaasti suojatien yli.
Uskon, että tuo oikealle kääntyminen päin punaista luo kyllä pahoja vaaratilanteita. Pidän sitä älyttömän sujuvana käytäntönä, mutta kevyen liikenteen kanssa saa kyllä olla tarkkana.
PoistaKiitos käytännön näkökulman kertomisesta! Oon kuullut näitä juttuja ruuhkista, joita syntyy, kun vanhemmat kuskaavat lapsia kouluun, mutta tietenkään en niistä osaa itse mitään sanoa.
Tunnen olevani jälleen niin siunattu avioliittoani, kun tohtori osagiede toi takaisin mieheni, joka erotti minut kanssani hyviä 3 vuorokautta. Olen nimeltä Anneli Jäätteenmäki. Vaikka minulla on suu koko kehossani, ei riitä, että kiitämme tohtori Osagiedea hänen avusta elämässäni. Mieheni oli eronnut kanssani 3 kuukautta ja joutunut olemaan tuskissa ja tuskalla ilman häntä. Joten etsin apua kaikkialta, mutta mikään ei onnistunut, ennen kuin tarkoitin tohtori Osagiedea, jonka kanssa otin yhteyttä verkossa. Selitin tilannetta hänelle ja hän lupasi, että aviomieheni tulee takaisin minuun 24–48 tunnin sisällä, sikäli kuin sydämeni silti lyö hänen puolestaan. Uskoin häneen ja hän valmisti loitsun minulle ja mieheni soitti minulle juuri kun tohtori Osagiede sanoi. Hän vetoaa ja sanoi, että hän tarvitsee minut takaisin ja elämme nyt jälleen onnellisina viimeiset 9 kuukautta. Kaikkien siellä lukevien artikkelini, jotka tarvitsevat apua, tulee ottaa yhteyttä häneen ... Sähköposti: doctorosagiede75@gmail.com tai whatsapp and viber puhelinnumeroon +2349014523836
VastaaPoista