torstai 15. syyskuuta 2016

USA, maa, jossa ei voi olla pois töistä kuukautta joutumatta ongelmiin?

Luvassa pitkä ja sekava pätkä avautumista. Postauksen otsikko on yleistävä, mutta minua ärsyttää tällä hetkellä suunnattomasti, joten totta kai jälleen tapani mukaan olen syyttämässä tätä maata kaikista hankaluuksistani. Korostetaan siis heti alkuun sitä, että tässä maassa on niin paljon eri tapoja toimia kuin on varmaan työnantajiakin ja ettei kokemukseni kuvasta mitään muuta kuin minun kokemustani tältä yhdeltä alalta. Mitä nyt työnantajani, joka aiheuttaa ärsytystä, sattuu olemaan USA:n suurimpia kuntosaliketjuja, joka toimii koko yrityksen maan laajuisten sääntöjen mukaan...

Olen nyt ollut viisi viikkoa pois töistä jokaisen työnantajani kohdalla. Minun piti palata töihin tämän viikon maanantaina heti lomamme jälkeen, mutta koska sain flunssan ja kuumeen, en voinut.

Viisi viikkoa on pitkä aika. Silloin, kun jouduin jäämään jalkani takia pois töistä, stressasin vähän sitä, että lomamme osuu heti sairausaikani jälkeen. Mutta mitäs sille voi, ei minulla ole ollut kristallipalloa, josta olisin voisin ennustaa tapahtumia. Olimme varanneet lennot lomallemme ennen vammaani, eikä lomaa nyt kai voi perua sen takia, että on jo ollut pois töistä muiden syiden takia. (Tosin mitä olen kuullut, joskus täällä päin maailmaa ihmiset eivät välttämättä uskalla pitää lomia, koska he pelkäävät saavansa potkut, jos ovat pois töistä. Yritän nyt kuitenkin olla ajattelematta tätä.)

Tässä kohtaa tarvitsee varmaan selittää, etten ole ollut virallisella sairauslomalla jalkani takia, koska suurin osa työnantajistani ei ole vaatinut sellaista. Leave of Absence on olemassa, mutta koska en olisi ollut oikeutettu mihinkään sairausajan palkkaan, en ole jaksanut hakea sellaista muuta kuin yhdeltä työnantajaltani. (Sairauslomakorvaukset pitää siis itse kerryttää tekemällä töitä. Olen jo ajat sitten käyttänyt kertymäni ääniongelmieni takia, enkä sen jälkeen ole työskennellyt tarpeeksi kerryttääkseni korvauksia olennaisesti lisää.)

On varmaan tarpeen selittää myös se, ettei minulla ole mitään virallista (vuosi)lomaa. Mahdolliset lomat ja niiden kertymistavat tässä maassa ovat kait pitkälti työnantajakohtaisia. En edes tiedä, miten minulle kertyy lomia, koska moista kertymää ei sairauskorvauskertymän tavoin ole merkittynä palkkakuitteihin. Tuskin siis kertyy mitenkään, koska olen hyvin osa-aikainen työntekijä, vain pari tuntia viikossa per työnantaja. Palkallista lomaa ei ainakaan ole. Toisin sanoen, kun lähden lomalle, olen vain pois töistä ja hankin itse sijaiset tunneilleni.

Olen ilmoittanut vammani aikana tilanteeni työnantajilleni. Yhden työnantajan kohdalla päätin hakea Leave of Absence (LOA) -jaksoa, koska minulle oli jo aiemmin sieltä ääniongelmieni takia kerrottu, että jos aion olla pois neljä peräkkäistä vuoroa, sääntöjen mukaan minun pitää hakea LOA:lle. Tiesin myös, että he saattavat oikeasti potkia pihalle, jos työntekijä ei tee yhtään vuoroa neljään viikkoon, ja tiesin olevani pois yli tämän ajan. Minulle on kerrottu ohjaajasta, joka halusi matkustaa kotimaahansa kuukaudeksi. Kukapa meistä ei haluaisi hengailla kotimaassaan neljää viikkoa...? Valitettavasti tämä ohjaaja joutui lopettamaan työsuhteensa ja sitten kuukauden päästä palatessaan hakemaan uudelleen töihin, paperisota ja koe-esiintymiset kaikkineen. Tosi kätevää siis eikö.

LOA:aa varten tarvitsee lääkärintodistuksen. Se todistus, jonka pyysin lääkäriltäni jalastani silloin elokuun alkupuolella käynnillä, oli pienelle paperilapulle raapustettu diagnoosi ja hoito-ohje. Tajusin vasta jälkikäteen, ettei paperissa ollut nimeäni, päivämäärää tai edes lääkärin allekirjoitusta. Lappu oli kuitenkin vain muutaman asteen huonompi kuin se, jonka aikoinaan sain ääniongelmieni takia, ja silloin samainen työnantaja hyväksyi sen lapun. (Selvästikään täällä ei osata kirjoittaa sairauslomatodistuksia!?) Tein LOA-hakemukseni netissä työnantajan järjestelmän kautta, liitin siihen tuon kälyisen todistuksen reseptin kera (koska reseptissä oli nimeni ja päivämäärä) ja toivoin parasta.

Olin hakenut LOA:aa kahdeksi viikoksi. Hakemukselleni ei tapahtunut mitään noin neljään viikkoon. Sitten viime viikolla, kun olimme lomalla, minulle soitettiin työnantajani LOA-hakemuksia käsittelevästä yksiköstä, Benefits Departmentista. He eivät tietenkään hyväksyneet lääkärintodistusta. En syytä heitä, olihan se kälyinen. Syytän heitä kuitenkin siitä, etteivät he ilmoittaneet tästä minulle itse asettamansa deadlinen sisällä.

He antoivat minulle viikon aikaa toimittaa uusi todistus. Tässä vaiheessa tuli myös uhkauskirje. Jos en toimita todistusta, hakemukseni hylätään ja toimet voivat johtaa työsuhteen loppumiseen. Teksti on totta kai yleinen, jostain sääntökirjasta suoraan kopioitu, eikä henkilökohtaisesti minulle osoitettu. Yritän olla ottamatta sitä henkilökohtaisesti ja yritän olla stressaamatta, mutta toisaalta kuten jo sanoin, tiedän, että tässä puljussa pitää olla yksi työvuoro vähintään kerran kuukaudessa.

Minun piti siis soittaa lääkäriasemalle kuukausi sen jälkeen, kun olin siellä käynyt, ja pyytää uutta todistusta. Työnantajani tarjoaa papereita, jotka lääkäri voi täyttää, mutta ne ovat niin monisivuisia, että näin paremmaksi vain pyytää lääkärin itse kirjoittamaa todistusta. Vastaanottovirkailija lupasi lähettää sellaisen.

Viikko kului, eikä todistusta tietenkään tullut. Eilen oli työnantajani asettama deadline sille, että toimitan uuden todistuksen. Minulla oli Benefits Departmentin numero, jonne voi soittaa, jos ei saa todistuksia ajoissa tai jos on muuta kysyttävää, ja soitin siihen. Se meni automaattiin, jossa vain ohjeistettiin, miten LOA-hakemuksia voi tehdä. Päivitin lopulta alkuperäiseen hakemukseeni netissä kommentin, etten ole vielä saanut todistusta ja lähetin hakemuksia käsittelevälle osastolle myös sähköpostin.

Yritin soittaa lääkäriasemalle eilen uudelleen, kukaan ei vastannut. Jätin soittopyynnön, jollaisiin he ovat aina ennen vastanneet nopeasti, mutta nyt eivät. Tänään soitin uudelleen ja puheluun jopa vastattiin. Vastaanottovirkailija ei nähnyt tiedoistani mitään, eli selvästikään pulju ei ollut tehnyt pyyntöni eteen yhtään mitään. Kiitos aivan kamalasti siitä, miten hyvin täällä voi luottaa siihen, että ihmiset tekevät sen, mitä lupaavat. (Jälleen yleistys, mutta valitettavasti pitää pitkälti paikkaansa minun kokemukseni mukaan.) Kun mainitsin, että voin saada potkut, ellen saa tätä todistusta, virkailija lupasi heti tehdä asialle jotain ja lähettää minulle todistuksen sähköpostilla. Ja se oikeasti jopa tuli! Amerikkalaisella anteeksipyynnöllä: "We truly apologize for any inconvenience we have caused." Potkut olisikin aikamoinen inconvenience.

Tähän uuteen todistukseen lääkäri oli kirjoittanut sen, mitä käynnilläkin silloin elokuun alussa sanoi: minun pitää mennä kontrollikäynnille. No totta kai tästähän repesi oma ongelmansa. Muutama tunti sen jälkeen, kun olin ladannut tämän uuden todistuksen hakemukseeni, Benefits Department ilmoitti minulle sähköpostilla, etten saa palata töihin ennen kuin lääkäri on uudelleenarvioinut tilani ja kirjoittanut todistuksen siitä, että voin palata. Tämä tieto tuli niin nopeasti varmaan vain sen takia, että olin ollut yhteydessä esimieheeni, joka oli ilmeisesti yrittänyt kiirehtiä päätöksiä, jotta tilanteeseen tulisi joku tolkku.

Toki ymmärrän kuvion tämän pyynnön takana. Mutta on se nyt kumma, että yli kaksi viikkoa sen ajan jälkeen, kun hakemani LOA-jakso olisi jo päättynyt, vaaditaan yhtäkkiä tällaista. Kaiken lisäksi olen ennenkin ollut LOA:lla ääniongelmieni takia ja silloin vain palasin töihin noin vain. Toki jos nyt totta puhutaan, silloin saamissani ohjeissa luki, että minun pitää toimittaa lääkärintodistus siitä, että saan palata. En toimittanut sellaista silloin. Menin vain töihin, eikä kukaan koskaan kysellyt mitään. Jälleen kerran tässä siis esimerkki siitä, miten tässä maassa ei välttämättä toimita sääntöjen mukaan, joita on asetettu. Porukka vain menee miten sattuu. Benefits Departmentissa on nyt joku, jolla on kova tarve suorittaa kaikki täysin sääntöjen mukaisesti.

Olin ajatellut meneväni huomenna töihin, jotten ainakaan enää pidennä ongelmallista poissaolojaksoani. Olisin ehkä oikeasti vain mennytkin ja ilmoittanut osastolle, ettei minulla nyt vain ole mitään todistuksia, anteeksi vain, mutta hetki heidän viestinsä jälkeen huomiset tuntini ilmestyivät sijaislistalle. Esimieheni oli ottanut ne minulta pois ja etsi ohjaajaa tilalle. Se siitä töihin menemisestä siis. En nähnyt muuta vaihtoehtoa kuin kirota jonnekin syvyyksiin sen, että koskaan hain virallista poissaoloa, ja soittaa lääkärille. Onneksi sain ajan tälle päivälle, en tosin samalle lääkärille, jolla viimeksi kävin, mutta erikoislääkärille joka tapauksessa.

Kyllähän tätä minun jalkaani edelleen joskus särkee, mutta en olisi käynyt lääkärissä uudelleen, ellei nyt olisi ollut pakko. Toisaalta sainpahan tietää, ettei satunnaisesta kivusta tarvitse olla huolissaan. Jos kipu jatkuu vielä pitkään tai selvästi pahenee ohjauksesta, sitten ehkä pitää miettiä magneettikuvausta ja muuta. Sain lääkäriltä todistuksen siitä, että hän on tutkinut tilanteeni ja että voin palata töihin.

Ilmoitin tästä managerilleni, ihmettelin miksi hän oli ottanut tuntini pois ilmoittamatta minulle, ja hetken kuluttua hän soitti minulle. Benefits Department oli ilmoittanut hänelle, ettei minulla ole lääkärintodistusta siitä, että saan palata töihin. Hän ei kuulemma voi päästää minua töihin ilman tämän osaston lupaa. Jotenkin huvittavan epäselvä kuvio siis. Aiemmin olen noin vain palannut ohjaamaan LOA:lta ilman esimieheni, Benefits Departmentin tai lääkärin lupaa. Ja mitä jos en nyt olisi mennyt lomalle, vaan olisin palannut töihin heti hakemani LOA-jaksoni jälkeen, jolloin kukaan ei olisi vielä käsitellyt hakemustani eikä kukaan ollut puuttumassa siihen, ettei minulla ole todistusta? Olisivatko he nytkin vaatimassa todistusta siitä, että olisin saanut palata töihin kaksi viikkoa sitten? Tässä ei ole mitään järkeä.

Parasta oli se, että esimieheni suoraan totesi minulle, ettei voi päästä minua töihin, koska jos vammalleni tapahtuu jotain, voin haastaa heidät oikeuteen. "Guess who gets sued then? We do!" Joo, minähän olenkin tässä ihan heti haastamassa oikeuteen tämän maan suurinta kuntosaliketjua. Hei ihan oikeasti...

Mutta siis koska Benefits Department on hidas, ei siellä kukaan tehnyt tänään iltapäivällä mitään sen eteen, että lähetin heille kopion todistuksestani. En siis saa mennä ohjaamaan huomenna. Esimieheni sanoi yrittävänsä kiirehtiä päätöstä, jotta ehkä voin mennä seuraavalle tunnilleni maanantaina. Menetettyä ansiokorvausta ei tietenkään tule. Eikä työnantajani maksa tätä lääkärikäyntiä. Hurraa Yhdysvallat siis! Toisaalta minulla on ehkä vielä ihan hiukan flunssaoireita, joten sinänsä hyvä, että nyt tuli toinen syy olla menemättä... Mutta kun ensi viikolla tulee täyteen 4 viikkoa siitä, kun LOA:ni on loppunut (jos se nyt ensin myönnettäisiin), niin olen kohta oikeasti vaikeuksissa.

Eikä tämä ole ainoa työnantaja, jonka kanssa olen nyt ongelmissa. Neljä viikkoa on raja monella muullakin (ja olen ollut poissa viisi). Eilen toisesta työpaikastani managerini lähetti minulle sähköpostin ja kirjoitti huomanneensa, etten ole ollut töissä yli kuukauteen. Hän kysyi, haluanko pitää enää tuntejani vai annetaanko ne muille. Viesti oli hyvin ystävällismielinen, enemmän sellainen kohtelias kysymys, mutta totta kai tässä muutenkin sressaavassa tilanteessa stressaannuin siitä hyvin paljon. Mentorini on tuolla salilla ryhmäliikunnan organisoija ja olen hänelle ilmoittanut koko ajan, mikä tilanteeni on ja missä menen. Minulta ei ole vaadittu lääkärintodistuksia eikä virallista poissaolojakson hakemista, mutta nyt sitten manageri huuteleekin perään, että mitäs kummaa olet ollut pois yli kuukauden?! Ilmoitin, etten voinut ohjata tällä viikolla pahan flunssan takia ja että palaan ensi viikolla. Juttelin mentorini kanssa puhelimessa ja hän sanoi, että kunhan ensi viikolla ohjaan, ei pitäisi tulla ongelmia. Hän oli totta kai puolellani, mutta sanoi, ettei se auta. Säännöt tulevat HR-osastolta ja laista. Jos en ole kuukauteen töissä, minua ei heidän mielestään enää tarvita.

Tuntuu hassulta, että Suomessa vuosilomaillaan viisikin viikkoa, mutta täällä työntekijä, joka on poissa kuukauden, on työntekijä, jota ei enää selvästikään tarvita. Toistaiseksi muilta työnantajiltani ei ole tullut vielä valituksia. Saa nähdä, koska niiden HR-osastot heräävät siihen, ettei minua ole näkynyt viikkoihin.

12 kommenttia:

  1. Aikamoinen sotku, mutta juuri tuommoistahan täällä pahimmillaan on. Muistan yhden muskariopen, joka viiden vuoden jälkeen oli lähdössä kuudeksi viikoksi kotimaahan ja kertoi meille muskarilaisille, että matkan järjestäminen tarkoitti hänelle työsuhteen päättymistä.

    Sinun kuviossasi hankala tekijä voi olla se, että kyse on nimenomaan isoista yrityksistä, joilla on säännöt ja kuviot.

    Minäkin olin juuri kuukauden poissa osa-aikatyöstäni, koska minulla ei ollut lapsilleni hoitajaa. Esimies sanoi "okei" ja kysyi, milloin voin tulla takaisin. Pieni yritys ja suora yhteys omistajaan ehkä takaavat joustavuuden.

    Parasta mahdollista jatkoa työrintamallesi! Toivottavasti pääset ensi viikolla töihin ongelmitta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jotenkin mua helpottaa kuulla, että jossain muuallakin monen viikon poissaolo on tarkoittanut työsuhteen päättämistä. Kuulostaa jotenkin niin kummalta, mutta ehkä se sitten vain on ihan normaalia täällä.

      Isot yritykset on tosiaan varmasti vaikeampia kuin pienet. Eihän yhden kohdalla voi tehdä poikkeusta, ellei kaikkien kohdalla tee. Niin kuin mukamas ainakaan.

      Poista
  2. Raivostuttavaa! Englannissa ei myöskään oteta neljän viikon vuosilomia, normi on että jos ottaa enemmän kun kaksi kerrallaan pitää olla erikoislupa. Samoin sairaslomien kanssa menee juuri tuossa neljässä viikossa joku maaginen raja ja kaikki muuttuu hieman ongelmalliseksi riippuen työnantajasta. Silloin pitäisi juuri olla lääkäriltä "lupa" palata takaisin töihin ja Occupational Therapist pitisi käydä tarkastamassa työpaikkaa että paluu sujuu mutkattomasti. Juuri tästä syystä toissa kesänä kun olin jo ollut vajaat neljä viikkoa sairaslomalla olkapään takia, palasin töihin päivää sen jälkeen kun pohkeesta oli leikattu ihosyöpä, ettei lomani menisi yli tuon 4 viikkoa...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No onpa ikävää, että useamman sairauden kanssa painiessa joutuu kuitenkin palaamaan töihin neljän viikon jälkeen! Taitaa olla niin, että Suomessa on vain tottunut jälleen siihen lintukoto-meininkiin. Hyvä herätä tosi maailmaan.

      Poista
  3. No hitsi. Toivottavasti juttu selviää. Osan sotkusta voi varmaan laittaa sen piikkiin, että kyse on osa-aikatyöstä. Mutta ei täällä tosiaan ymmärretä ollenkaan, että miten voi olla kuukauden pois töistä. Vaikka olisikin lomaa jo kertynyt paljon (pysyvässä työsuhteessa), kaksi viikkoa tuntuu olevan ehdoton maksimi mitä voi putkeen pitää. Sitten tietenkin vaikuttaa sekin millainen firma, ja pomo. Omassa tiimissäni olimme kaikki eri maista, joten oli hyvin yleistä, että teimme kaikki pitkiä lomamatkoja (tosin palkattomasti) eikä kukaan koskaan sanonut että ei saa olla pois pitkään.

    Tuota sairaslomalappua mietin, että kyllä sellainen jonkunlainen on olemassa. Minulta aina lapsen sairastuessa lääkärissä kysytään, että tarvitko töihin tai päiväkotiin lapun, mutta en ole tarvinut kun työnantajani ei vaatinut sellaista.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nyt kun jouduin pyytämään uudelleen näitä lääkärintodistuksia, sain lapun, jonka otsikko on Excuse Slip. Siihenkin kaikki tulee käsillä kirjoitetusti ja vapaamuotoisesti, joten pitää olla tarkkana, että tulee kaikki, mitä työnantaja vaatii. Koita siitä piperryksestä sitten saada selvää, haha. Koskaan multa ei ole kysytty, tarvinko jonkun tositteen, vaikka joka kerta lääkäri olisi sanonut, että pitäisi olla pois töistä. Aina oon itse joutunut pyytämään.

      Mulla tosiaan työnantajat myös tarjoaa lomakkeita, jotka lääkäri voi täyttää, mut ne on niin naurettavan oloisia, etten ole viitsinyt sellaista vielä koskaan vaatia ketään täyttämään. Ehkä pitäisi.

      Poista
  4. Onpa ikavaa lukemista. Itse olen ollut taalla toissa aina v 95 alkaen, ekana HB1 viisumilla ja nyt sitten on green card, aina olen pitanyt 5 viikkoa maksettua lomaa, tosin olen itse ja lapseni on ollut terve ja montaakaa paivaa ei ole tarvinnut olla poissa sairauden takia. Itse olen ollut tyytyvainen kaikkiin vakuutuksiin mita minulla on ollut.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vau, onpa sulla hyvät edut! Hyvä esimerkki siis siitä, miten kuviot todellakin vaihtelevat paljon täällä.

      Poista
  5. Hei jos nyt saat potkut, käy lawyeri juttusella ja kuulustele korvauksia. Lawyer kuuntelee ja arvioit tilannetta ja on paljon mahdollista että saat korvaukset.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jep, Amerikassa amerikkalaisen tavalla. Tän mahdollisuuden takia en ihan heti usko, että saisin potkut, mut toisaalta ei sitä koskaan tiedä.

      Poista