tiistai 8. huhtikuuta 2014

Half Moon Bay

Maanantaina pääsin tsekkaamaan Half Moon Bayn. Kyseessä on rannikkokaupunki noin tunnin ajomatkan päässä täältä San Josesta. Ajomatka meni mukavasti, kun aika nopeasti päästiin näitä kaupunkialueita sivuavalle freewaylle, josta oli kivat, vihreät näkymät. Ja ihan loppumatka meni jo korkealle nousevaa pikkutietä. Samaisen tien kanssa risteää myös Skyline Boulevard, jota ajoimme viime kesän lomareissulla. Loistavat näkymät!
Poplar Beach.
Half Moon Bayssa vierailin Poplar Beachilla. Aamu oli täällä San Josessa todella lämmin. Tiesin, että ilma voi kylmentyä huomattavasti rannikolle siirryttäessä, joten olin varautunut villatakin ja nahkatakin kanssa. Kummallekaan ei tullut tarvetta. En tiedä, mitä mittari tarkalleen näytti, mutta todennäköisesti reilusti yli 25 asteen oltiin. Rannalla toki tuntui viileä meri-ilma, mutta se vain raikasti oloa. Note to self: Jos sääennustus lupaa 25 astetta myös rannikolle, älä pukeudu mustiin farkkuihin noin niin kuin vain varmuuden vuoksi.

Olin reissussa mm. miehen työkaverin vaimon ja tämän ystävän sekä heidän koiriensa kanssa. Kävelimme rantaa pitkin pitkän matkan. Koirilla taisi riittää energiaa ehkä hieman pidemmäksi aikaa kuin ihmisillä.

Ranta vaikutti oikein hienolta mestalta. Aaltoja oli kivasti, ja meren kohina on ihanaa! Ja oli mukavaa myös nähdä tuo meri, koska San Josehan ei ole rannikolla. Tyynenmeren vesi pysyy aika kylmänä ympäri vuoden, ja täällä Pohjois-Kaliforniassa useat taitavat olla sitä mieltä, ettei veteen voi mennä uimaan. Saa nähdä, kun kesä tulee. Itse pelkään kyllä enemmän niitä aaltoja kuin veden kylmyyttä...

Rannalta löytyi mm. iso kasa levää, joka näytti erehdyttävästi kasalta köysiä. Bongasimme myös rannalle huuhtoutuneen jellyfishin. Toissaviikolla rannalla oli kuulemma maannut myös loukkaantunut hylje. Onneksi kituvia eläimiä ei näkynyt nyt.
Leväkasa.
Toisenlaista levää löytyi myös rannan kivikoista aika paljon.
Lisää levää.
Kun rantaa oli kävelty 1,5 tuntia, menimme Half Moon Bayn keskustaan syömään. Satamasta löytyy kuulemma hyviä kalaravintoloita. Me kävimme Barbara's Fishtrapissa.

Sataman joissakin veneissä myydään mereneläviä, ja myyntipaikat on ilmoitettu sataman taulussa tai laitureilla. Shoppailut jäivät tällä erää kuitenkin tekemättä.
Marauder-paatissa myytiin rapuja. Veneen nimi vetosi jostain syystä tähän entiseen HP-superfaniin. :D
Kaiken kaikkiaan Half Moon Bay vaikuttaa vierailun arvoiselta paikalta. Meren ääreen pääsee pienellä vaivalla. Vierailen varmasti toistekin.
Epäselväksi jäi, mikä on Party Boat...

1. Me oltiin viime kesänä lomalla siellä ja kyllä se merivesi ainakin mun makuun oli kylmää kesälläkin. Varmaan alle 20 astetta silloinkin. Lapsia ei tosin tuntunut haittaavan.

1. Jep, eihän tollanen massiivinen lätäkkö millään voi lämmetäkään, ei edes kesällä. Haluan silti kokeilla! :D

Kiitos kommentista!
      -hannael

2. Luultavasti siitä Marauder-paatista myydään sen rannan muhkeimpia rapuja :D

t: edelleen hp-fani

1. Täytyy varmaan käydä joskus ostamassa! Kiitos kommentista! :) t. edelleen myös HP-fani, muttei enää super sellainen ;D